Εικόνες με εκατοντάδες επιβάτες που περιμένουν υπομονετικά τη σειρά τους τηρώντας αποστάσεις ασφαλείας και με προστατευτικές μάσκες στο πρόσωπο μεταφέρουν καθημερινά τα τηλεοπτικά κανάλια από το λιμάνι του Πειραιά. Ωστόσο, μια εκ διαμέτρου αντίθετη εικόνα συναντά κανείς σε πολλά δημοφιλή νησιά, καθώς τη στιγμή που δένουν τα καράβια εκατοντάδες άτομα σπεύδουν ταυτόχρονα στις προβλήτες για να επιβιβαστούν εγκαίρως, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται φαινόμενα συνωστισμού μπροστά από τους καταπέλτες των πλοίων, συχνά κάτω από τον καυτό ήλιο και υπό εξαντλητικές θερμοκρασίες, χωρίς να τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις ασφαλείας.

Χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αναρτούν τις τελευταίες ημέρες φωτογραφίες από τον συνωστισμό επιβατών στα λιμάνια, ενώ καταγγέλλουν και «ανύπαρκτους ελέγχους» των απαιτούμενων δικαιολογητικών πριν από την επιβίβαση. Πάντως, σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, το τελευταίο τριήμερο «περίπου 2.500 δεν επιβιβάστηκαν στα πλοία σε λιμάνια και πορθμεία σε ολόκληρη την Ελλάδα».

Τα προβλήματα που παρατηρούνται στα νησιά κατά την επιβίβαση (τα πλοία μένουν για συγκεκριμένο και προκαθορισμένο χρόνο στα νησιά για τη διαδικασία αποβίβασης – επιβίβασης οχημάτων και επιβατών) παραδέχονται και στελέχη του Λιμενικού Σώματος καθώς προσπαθούν να ελέγξουν τα έγγραφα με τα τεστ για κορωνοϊό ή τα πιστοποιητικά εμβολιασμού και παράλληλα να τηρήσουν την τάξη στους λιμένες για την αποφυγή ατυχημάτων.

 

Οι καπετάνιοι

Την ίδια κατάσταση περιγράφουν και οι καπετάνιοι των πλοίων της ακτοπλοΐας. Μάλιστα, πρόσφατα η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού απέστειλε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έκθεση, στην οποία περιγράφονται «τα διαχρονικά καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν και καταγράφουν οι πλοίαρχοι στα λιμάνια όλης της Ελλάδας». Στη συνοδευτική επιστολή σημειώνει η ΠΕΠΕΝ πως «το τελευταίο διάστημα γίνεται προσπάθεια βελτίωσης των λιμανιών μέσα από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων. Η γενική όμως εικόνα απαιτεί να δοθούν λύσεις οι οποίες θα συμβάλουν στην εξάλειψη των προβλημάτων που υπάρχουν».

Οι πλοίαρχοι αναφέρουν επίσης πως ανάμεσα στα προβλήματα είναι η έλλειψη κατάλληλων υποδομών για την προσωρινή αναμονή των επιβατών, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται σημαντικά η διαδικασία επιβίβασης καθώς παρατηρείται συνωστισμός στους καταπέλτες. Το πρόβλημα, όπως δείχνει η έκθεση, δείχνει εντονότερο στα νησιά του Αργοσαρωνικού, που αποτελούν δημοφιλή προορισμό για τους «εκδρομείς των τριημέρων».

Σύμφωνα με την έκθεση, σε Πόρο, Αίγινα, Μέθανα και Κύθνο, μεταξύ άλλων, «δεν υπάρχει αίθουσα αναμονής και WC», ενώ και σε μεγαλύτερα λιμάνια, όπως αυτά σε Πάτρα και Ηγουμενίτσα, «δεν υπάρχει διάβαση για τους πεζούς (μονοπάτι), ούτε και διάδρομος να οδηγεί στον επιβατικό σταθμό. Βέβαια, υπάρχει ένα λεωφορείο που κάνει μεταφορά επιβατών, αλλά λόγω πανδημίας αρκετοί επιβάτες αποφεύγουν να επιβιβαστούν σε αυτό και πάνε με τα πόδια προς τον σταθμό, για τον οποίο δεν υπάρχει καμία σήμανση ή οδηγίες προσέγγισης».

Για την Πάτμο ζητείται «διαμόρφωση χερσαίου χώρου όσο είναι δυνατόν για αναμονή ΙΧ αυτοκινήτων – επιβατών». Για τη Σίφνο επισημαίνεται ότι πρέπει να γίνει «επέκταση προβλήτας και δημιουργία επαρκούς χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση, αίθουσα αναμονής επιβατών, χώροι υγιεινής», ενώ ανάλογες ελλείψεις καταγράφονται σε Σπέτσες, Υδρα.

Στην ίδια έκθεση γίνεται αναφορά και σε μια σειρά άλλων προβλημάτων: Μεταξύ άλλων, το λιμάνι της Σαμοθράκης χαρακτηρίζεται «επικίνδυνο, αφού είναι ταυτόχρονα επιβατικό και εμπορικό λιμάνι, αλιευτικό καταφύγιο και μαρίνα», ενώ για το Βαθύ Σάμου αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι χρειάζεται εγκατάσταση φωτισμού στην προβλήτα, αφού «η προσέγγιση του πλοίου κατά τη διάρκεια της νύχτας πραγματοποιείται με τη βοήθεια φώτων αυτοκινήτων!».

Μείωση κρατήσεων

Στελέχη του κλάδου της ακτοπλοΐας, μιλώντας στα «ΝΕΑ», επισημαίνουν εξάλλου πως δεν έχουν καταγραφεί σε σημαντικό βαθμό ακυρώσεις προς τα νησιά – ειδικά των Κυκλάδων όπου καταγράφονται πολλά κρούσματα κορωνοϊού -, ωστόσο έχει μειωθεί ο ρυθμός των κρατήσεων σε σχέση με τις αρχές Ιουλίου. Σχετικά με την επιβατική κίνηση, παρατηρείται αύξηση κατά 65% σε σχέση με πέρυσι προς τα νησιά των Κυκλάδων, κατά 30%-35% προς Κρήτη και κατά 30% προς τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου.

Ως προς το προφίλ των επιβατών, η πλειοψηφία όσων επιλέγουν κοντινούς νησιωτικούς προορισμούς αλλά και τις Κυκλάδες είναι ηλικίας από 16 έως 20 ετών, ενώ Κρήτη και νησιά Βορείου Αιγαίου επιλέγουν κυρίως οικογένειες.

Προηγούμενο άρθροΣΑ του ΟΗΕ: Το οργιώδες παρασκήνιο για τα Βαρώσια και η «λαθροχειρία» της Βρετανίας
Επόμενο άρθροΛιβύη: Γερμανο-τουρκικές εταιρείες στο έργο του Σταθμού Παραγωγής Ηλεκτρισμού της Μισράτα